Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Thomas More lanceert uniek postgraduaat Sportjournalistiek

foto Thomas More

Vanaf september biedt Thomas More in Mechelen een éénjarig postgraduaat Sportjournalistiek aan, exclusief voor studenten die al een bachelor- of masterdiploma op zak hebben. Dit postgraduaat is uniek in de Benelux. 

Het legt een sterke focus op praktijk en werkt nauw samen met toonaangevende mediabedrijven zoals Sporza, DAZN, DPG Media en Play Sports. De lessen zullen plaatsvinden in mediacampus De Ham in Mechelen.

"We zien al jaren een groeiende interesse in sportjournalistiek bij onze studenten", zegt opleidingsmanager Kris Vanhemelryck. "Hoewel onze reguliere journalistieke opleiding al enkele sportgerelateerde vakken biedt, bleek de vraag naar verdere verdieping groot. Met dit nieuwe voltijdse traject van 1 jaar spelen we daarop in."

"Dit postgraduaat biedt een unieke kans voor zowel afgestudeerden met een journalistieke achtergrond als voor ex-topsporters of afgestudeerden uit andere richtingen die zich willen specialiseren als sportjournalist of verslaggever voor sportmedia."

Samenwerking met de sector

De opleiding komt tot stand in nauwe samenwerking met mediabedrijven zoals Sporza, DPG Media, Play Sports, DAZN, Golazo en Mediahuis. "De input van de sector was cruciaal", zegt Valentijn Horemans, coördinator van de opleiding. "De voorbije jaren hebben we binnen onze huidige opleidingen al content gemaakt voor onder meer KV Mechelen, het BOIC en Voetbal Vlaanderen. De stages van het nieuwe postgraduaat worden specifiek georganiseerd tijdens de zomermaanden, wanneer grote sportevenementen plaatsvinden en mediabedrijven extra ondersteuning nodig hebben. Zo krijgen onze studenten meer praktijkervaring en vergroten ze hun kansen op relevante opdrachten."

Topdocenten en gastsprekers

Het docententeam is samengesteld uit ervaren professionals zoals Sporza-journalist David Naert, voormalig VTM-sportchef Dirk Deferme en DAZN-gezicht Thijs Vloebergh. "Daarnaast doen we een beroep op een uitgebreid netwerk van gastdocenten, zoals Inge Van Meensel, Raf Sola, Evert Winkelmans en Maarten Verdoodt. Die laatste twee zijn trouwens alumni. Mercedes Vandenbroucke en Simon Dupont, twee andere oud-studenten die recent nog afstudeerden, zullen de ambassadeurs worden van de nieuwe opleiding. Hun expertise en ervaring zorgen voor een directe link met het werkveld", legt Horemans uit.

Focus op praktijk

De mediacampus van Thomas More telt heel wat praktijkruimtes. Zo beschikt Thomas More met PRO Media Lab over een uitgebreide uitleendienst voor alles wat professioneel audiovisueel materiaal betreft. Daarnaast zijn er zestien montagecellen, drie inleescellen, twee radiostudios, een podcastruimte, twee greenkeyruimtes en uiteraard een tv-studio. "Volgend academiejaar komt daar nog een professionele voice booth bij. Zo leren onze studenten in een professionele context het vak van sportcommentator", zegt Valentijn Horemans. Studenten zullen daarnaast geregeld verslag doen van sportevenementen en zelf podcasts, wedstrijdsamenvattingen en reportages maken.

"Het doel is dat studenten klaar zijn voor de arbeidsmarkt vanaf dag één."

Ontdek deze en andere opleidingen van Thomas More op de SID-in's en op de infodag op zaterdag 15 maart van 10 tot 15 uur.

foto Thomas More

Deel dit artikel